keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Vahvemmaksi.


Erilaiset testit voivat olla parhaimmillaan avain itsensä ymmärtämiseen. Yksi minulle tärkeimmistä on VIA Survey of Character Strengths, joka perustuu positiivisen psykologian teoriaan siitä, että jokaisella ihmisellä on hänelle tyypilliset "käsialavahvuudet", itselle tyypilliset asiat, joissa on parhaimmillaan. Hyvä elämä syntyy siitä, kun näitä vahvuuksia pääsee käyttämään tarpeeksi usein ja mielellään itsen ja ympäröivän maailman hyväksi. Olen tehnyt testin vuosien mittaan neljä - viisi kertaa. Oma ykkösvahvuuteni on ollut aina sama, ja nämä kuusi ovat joka vuosi olleet kärkipäässä:

1. Appreciation of beauty and excellence (awe, wonder, elevation)
2. Love of learning
3. Creativity (originality, ingenuity)
4. Kindness (generosity, compassion)
5. Capacity to love and be loved
6. Wisdom (perspective)

Testin tekeminen sinänsä on mielenkiintoista jo ihan itsetuntemuksen vuoksi, mutta oikeastaan tästä hauskuus vasta alkaa. Tulosten pohjalta voi miettiä, miten omia vahvuuksiaan vuosi parhaiten hyödyntää arkielämässään, työssään, opinnoissaan jne. Yleensä ihminen työskentelee motivointuneimmin ja oppii parhaiten silloin, kun hän pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan. Minä olen tulosten pohjalta oppinut ainakin seuraavaa:

- En ollut ennen osannut arvostaa, kuinka tärkeä vahvuus kauneuden arvostaminen minulle on. Erityisesti oli hienoa huomata vahvuuden toinen puoli, kaikenlaisen taidokkuuden arvostaminen. En nauti mistään niin paljon, kun siitä jos saan katsella jos taitonsa huippuun hionut ihminen tekee sitä mitä rakastaa. En ollut osannut pukea tätä sanoiksi ja hyödyntää ennen omien tulosten saamista.

- Toisten ihmisten rinnalla kulkeminen ja tukeminen toistuu minun tuloksissani moneen otteeseen (appreciation of excellence, kindness, love, perspective). Tämä oli aika iso osa alanvaihtopäätöstä arkkitehtiosastolta kasvatuspsykologiaan. Omaa estetiikan tajuaan taas voi hyödyntää monella tapaa, vaikkei siihen liittyvää varsinaisesti työkseen tekisikään.

- Luovuus ja viisaus ovat ollet minulle pitkään jonkinlaisia varjovahvuuksia. Ne ovat pompahdelleet testitulosten kärkipäähän moneen otteeseen, mutta olen monta kertaa pudottanut itse tuloksista pois ajatellen "en minä voi sanoa itsestäni tällaista, en minä ole niin luova/viisas". Lopulta pääsin itseni yli ja hyväksyin ne listan osaksi, vaikka sitten kasvuvahvuuksina jos ei muuten. Varsinkin tällaisten itselle vaikeampien vahvuuksien tunnistaminen (ja oppiminen niiden hyödyntämiseen) on todella antoisaa.

(Kuva on kollaasi, jonka tein muistuttamaan omista vahvuuksistani. Jotain samantyyppistä käsin maalattuna on suunnitteilla joogahuoneen seinälle. Ja jos jollain vaatimattomuus meinaa pistää vastaan, älä ajattele tätä "hei mä olen niin hyvä näissä"-testinä. Oikeastaan nuo sanat muistuttavat minullekin eniten siitä, millä tavalla haluan elämäni elää.)

1 kommentti:

  1. Heih. Rakastan tuota taulua. ps. tagasin sinut tähän haasteeseen: http://lintuvarvikko.blogspot.fi/2013/02/haaste.html

    VastaaPoista